مجری یاب

تخریب متروپل

یادداشت مهندس

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ 204 بازدید
مجری یاب
ساختمان متروپل

تخریب متروپل

فروریختن ساختمان متروپل حادثه‌ای بود که ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ در خیابان امیرکبیر (امیری) واقع در مرکز آبادان رخ داد. در پی وقوع این حادثه، بخشی از برج شماره ۲ متروپل فروریخت. این حادثه ۴۳ فوتی و ۳۷ نفر مصدوم داشته‌است. عملیات آواربرداری متروپل به پایان رسیده‌است.

تراژدی دردناک سقوط متروپل آبادان به جامعه مهندسی و مسئولین مرتبط با بخش مسکن درسهای بسیار زیادی آموخت که بخش کوچکی از آن خدمت بزرگواران بازگو می‌شود.

1-سقوط متروپول آبادان باید به سقوط احداث ساختمان بدون مجری وفق ماده ۹ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی در کل استان بیانجامد.

2-سقوط ساختمان متروپول باید سقوط برخی از انبوه سازان‌ باشد که بدون مدرک و دانش در جامعه مهندسی استان فقط برای سود مالی به کسب سرمایه و منفعت مالی مشغول ولی به کیفیت اجرا اهمیتی نمی‌دهند،بیانجامد .

3-سقوط برج متروپول باید سقوط خوشبینی به اینکه دانش مهندسی هم می‌تواندخطا و اشتباه در موارد مهم و اصلی داشته باشد و امکان اینکه آزمایشات و بازدید میدانی خالی از اشکال نیست، بیانجامد.
4-سقوط پروژه متروپل آبادان باید سقوط مسببینی باشد که نظارت عالیه خود را برای جلوگیری از وقوع این تراژدی درنظر نگرفته و باعث این فاجعه دردناک شدند و آزادانه در جامعه بدون درد و رنج به ایجاد و تکرار چنین فجایعی مشغول هستند بیانجامد.

5-سقوط متروپول باید به سقوط تفکر و نگاهی که با زور و تزویر وجود مجری ذیصلاح را برای صنعت ساختمان یک هزینه اضافه میدانند منتهی شود.

6-فاجعه متروپول به ما آموخت که اگر جامعه انبوه ساز بخواهد قوانین( سازمان نظام مهندسی را دور بزند عواقب بسیار وحشتناک از جهت اقتصادی و جانی برای جامعه دردمند خواهد داشت.

7-فاجعه متروپل آبادان به مهندسان مجری و ناظران ما آموخت که حادثه در کمین آنهاست ،باید مقررات ملی ساختمان و دانش مهندسی را در نظارت و اجرا و طراحی بطور کامل رعایت نمایند‌ و نظریه منفعت طلبان را از دانش مهندسی تمیز نمایند.

8- فروریختن ساختمان متروپل به ما آموخت که قتل تنها با سلاح گرم و سرد صورت نمی‌پذیرد،بلکه قتل می‌تواند با دور زدن قوانین و ضوابط سازمان نظام مهندسی هم صورت پذیرد.

9-فاجعه فروریزش ساختمان به ناظرین و مجریان آموخت که مستند سازی گزارشهای مرحله ای و نامه ها اولویت اول یک مهندس با تجربه و کاردان است.

10-فاجعه فروریختن ساختمان به ما آموخت لزوم بررسی سقف های وافل و اینتل دک و غیره از جهت طراحی و اجرا باید مضاعف تر و بیشتر از سقف‌های سنتی باشد چون دانش طراحی و اجرای این مدل سقفها در جامعه ما جدید هست.

11- ریزش ساختمان متروپل باید برای مهندسین درس پایداری در مقابل افرادی که میخواهند با اعمال فشار بستر و زیر ساخت مقررات ملی ساختمان را زیر سوال برده و بخاطر منفعت دانش مهندسی را کم و یا نادیده بگیرند، باشد.

12-فاجعه ریزش برج‌های دوقلوی «متروپل» در خیابان امیرکبیر آبادان به ما آموخت که تمام ساختمان‌ها از گروه الف تا د باید از فیلتر بررسی سازمان نظام مهندسی و نظارت مضاعف سازمان گذشته و سایر مراجع نیز وظایف کنترلی خود را در این مورد انجام دهند.

13-فاجعه متروپول به ما آموخت که حق مالک برای انتخاب مجری در مقررات ملی ساختمان ،ضربه ای سنگین به حقوق مصرف کنندگان بوده فلذا این قانون غلط و غیر انسانی باید ملغی و حق انتخاب مجری به سازمان نظام مهندسی محول شود.

امیدوارم بعد از این شاهد چنین فجایع دردناکی در جامعه فنی کشور چه توسط انبوه سازان و یا مهندسین نبوده و این تراژدی درسهای لازم را جهت جلوگیری از تکرار چنین فجایعی با مستند سازی این واقعه به ما بیاموزد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *